کفشدوزک اس ام اس و سرگرمی

» دل و جگر و قلوه بخوریم یا نه ؟

فروشگاه

فروشگاه

morghamin-1

gushvare

bank

اعلانات سایت

- وبگاه اس ام اس و سرگرمی کفشدوزک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده است.

- مطالب درخواستی خود را میتوانید از طریق قسمت نظرات یا از طریق تماس با ما به ما اطلاع دهــید.

 

دل و جگر و قلوه بخوریم یا نه ؟ ۲۴ آبان ۱۳۹۴

 

دل و جگر و قلوه بخوریم یا نه ؟

آرشیو مطالب سلامت

 

فواید جگر دل و جگر و قلوه بخوریم یا نه ؟

 

   

یکی از تفریحات پرطرفدار ما ایرانی ها غذا خوردن است؛ حالا چه در منزل و محل کار و چه برای گذراندن یک روز پر خاطره با دوستان یا خانواده در تعطیلات. اما این لذت برای هرکس با ذائقه متفاوتی که دارد یک جور معنا می شود؛ برخی تفریح شان تست کردن غذای رستوران های لوکس شهر است و برخی دیگر دیزی و کباب خوری در دربند و کافه آذری را ترجیح می دهند. اما این جگر چیست که دل و هوش به سمت خودش می کشاند. بخوانید و بخورید نوش جان!

 

.

.

.

سر و کله جگر پیدا شد وقتی. . . .
                     
اگر رد پیدا شدن سر و کله جگر و مخلفاتش را بگیرید به همان دوران پیدایش و کشف آتش می رسد؛ درست زمانی که بشر برای زنده ماندن شروع به شکار کرد و با پختن قسمت های مختلف احشام به لذیذتر و از همه مهم تر ماندگار شدن گوشت شان رسید.
                         
جگر، دل و قلوه هم از همان خوردنی هایی بودند که هزاران سال پیش بعد از ظهور شهرها و امپراتوری هایش از سفره شاهان و حاکمان شهر سردرآورند و تا مدت ها غذای محبوب اشراف و خان ها درآورند تا جایی که خیلی از آنها برای پیروزی در جنگ های مهم خود و یاران شان، خوردن دل و جگر را برای افزایش زور و شجاعت توصیه می کردند یا بعد از شکار جگر حیوان را به معنی پیروزی سر نیزه بودند می زدند و بعد روی آتش کباب می کردند.
         

اما این خوراک با شکل گرفتن طبقه های مختلف جامعه به سفره عموم مردم به ویژه طبقه متوسط آمد تا آنها هم هرازگاهی دلی از عزا درآورند؛ البته در سال هایی که هنوز کرکره فست فودی های شهر بالا نرفته بود و خوراکی های جورواجور پشت ویترین مغازه ها جاخوش نکرده بود، تفریح مردم در عصر یک روز تعطیل، خوردن یک دست دل و جگر کبابی در منطقه ای خوش آب و هوا بود. اگرچه هنوز هم خیلی از این مغازه ها به شکل و شمایل گذشته سر جای خود باقی مانده اند.
                  
این خوراک سیاه و سفید
                         
جگر از نوع سیاه: یک دست جگری که از آن حرف می زنیم، قسمت های زیادی از جمله دل، قلوه، خوش گوشت، خوئک و… را در کنارش دارد اما این گوشت قرمز تیره به خودی خود در دو نوع اصلی سفید و سیاه عرضه می شود. جگر سیاه یا همان کبد که وظیفه سوخت و ساز و فعل و انفعالات دارویی، غذایی و شیمیایی دام را برعهده دارد منبع انباشته شده پروتئین، ویتامین و آهن و اسیدفولیک و منبعی غنی از ویتامین A و گروه های B است که از طرفی میزان اسیدفولیک و روی موجود در آن برای بدن مفید است.
                   
جگر از نوع سفید: قسمت سفید جگر یا همان ریه نوع دیگری از این گوشت است که میزان آهن، پروتئین و ویتامین A موجود در آن به مراتب کمتر از جگر سیاه است اما از لحاظ میزان کلسترول از نوع سیاه آن چیزی کم ندارد. با این حال از این قسمت دام هم به عنوان منبع کافی پروتئین و آهن استفاده می شود.
                 
حدود قیمت: یک دست جگر کامل بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان
               
پاتوق جگرخورها
                    
این روزها در میدان های اصلی شهر تا دل تان بخواهد جگرکی دیده می شود اما اینکه چقدر از طعم جگر مرغوب و پختن حرفه ای آن اطمینان داشته باشید به خودتان بستگی دارد. جگرخورهای حرفه ای همان هایی هستند که حتی برای خوردن چند سیخ جگر هم به پاتوق های معروف آن می روند؛ مثلا همین میدان بهمن خودمان که از قدیم پر بوده از جگرکی های سنتی با میز و صندلی های تنگ و کوچک و مشتری در آنها موج می زد.
                        
پس اگر جگر تازه و خوش طعم می خواهید در این میدان به جگرکی های خوبی از جمله لوکس طلایی سری بزنید. اما در مرکز شهر هم این جگرکی های خوب کم نیست؛ مثلا همین دل و جگر ایران که در خیابان سمیه واقع شده و سال هاست جزء بهترین های تهران است یا برای شمال شهرنشین ها دل و جگر بسیار معروف «سلطان» در منطقه قلهک که در فضایی کاملا رستورانی و شیک انواع کباب ها و دل و جگر را سرو می کند؛ البته در تجریش، درکه، دربند و فرحزاد تا دل تان بخواهد این بساط پهن و هر روز پر از مشتری است.
                          
پخت و پز با جگر
               
همان طور که هشدار داده شده باید جگر را کاملا بپزید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود چراکه تنها در این حالت تمام بیماری های آن از بین می رود. احتمالا شما هم با این مورد موافقید که خوشمزه ترین و در عین حال سریع ترین روش پخت جگر حالت کبابی آن روی منقل و بانمک است. اما باز از آن جایی که تنوع غذایی ما ایرانی ها بیداد می کند، جگر را به روش های دیگری از جمله جغوربغور یا به شکل خوراک هم می توانید تهیه کنید.
                
در نوعی از این روش جگر ها را با پیاز خرد شده تفت می دهند و با اضافه کردن گوجه های نگینی شده در حین تفت از آن خوراکی خوشمزه تهیه می کنند. در نوع دیگر هم می توانید دوطرف جگر ها را بعد از برش های بلند به شکل استیک در روغن سرخ و با اضافه کردن نمک و فلفل نوش جان کنید. اما بعد از نوع پخت کبابی آن جغوربغور محبوب ترین غذای قدیمی و سنتی ایرانی هاست که در این روش باید پیاز ها را خرد و با زردچوبه سرخ کنید و سپس جگرها را به پیاز اضافه کنید و تا عوض شدن رنگ آن خوب تفت دهید. درضمن مقداری سیب زمینی را نگینی خرد و در روغن جدا سرخ کرده و بعد به جگرهای پخته اضافه کنید و در آخر با اضافه کردن رب و مخلوط کردن آن غذای تان را نوش جان کنید.

          
          
خودتان قضاوت کنید
                  
جگر؛ غذایی مفید یا مضر؟
                
جگر یکی از غذاهای مورد علاقه مردم ایران است. در کنار مزه بسیار مطلوب این غذا دغدغه های بسیار زیادی در مورد مضرات مصرف آن وجود دارد و سوالات زیادی در مورد خواص و تاثیرات آن بر سلامت مطرح می شود. با این وجود بهتر است در مورد جگر اطلاعات بیشتری داشته باشید و خودتان در مورد مصرف آن تصمیم بگیرید.
                    
مناسب برای رفع کم خونی
                       
از جمله موارد بسیار مهم در ارتباط با ارزش غذایی جگر غنی بودن آن از نظر بسیاری از ویتامین ها مانند ویتامین های گروه B و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و D است. در کنار این ترکیبات، جگر حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و روی هم هست و در بسیاری از موارد در صورت ابتلا به کم خونی مصرف آن را به صورت متعادل توصیه می کنند.
                        
نامناسب برای زنان باردار
             
مقدار ویتامین A موجود در جگر بسیار بالا بوده و مصرف آن در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش تجمع این ماده در بدن مادر و حتی جنین شده و ناهنجاری های مادرزادی به دنبال داشته باشد. بالا بودن آهن این ترکیب غذایی در کنار استفاده از آن در درمان کم خونی که اکثرا در خانم ها قبل از سن یائسگی و دختران نوجوان دیده می شود، احتمال خطر انباشت آهن در مردان را به وجود می آورد؛ بنابراین در زمان استفاده از این غذا رعایت حدود اعتدال در پیشگیری از عوارض آن می تواند بسیار موثر باشد.
                  
کلسترول بالا
                
مقدار کلسترول جگر سیاه تقریبا دوبرابر گوشت قرمز کم چرب است و ۱۰۰گرم آن تقریبا یک و نیم برابر بیشتر از حد مجاز، کلسترول وارد بدن می کند. درواقع هر ۱۰۰ گرم جگر، حدود ۴۰۰ میلی گرم کلسترول دارد و هر فرد سالم و بالغ، مجاز به مصرف حدود ۳۰۰ -۲۵۰ میلی گرم کلسترول در طول روز است.
                   
یک سیخ جگر کبابی حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی داشته و در ۱۰۰ گرم جگر سرخ شده ۳۳۰ کیلو کالری انرژی همراه مقدار بیشتری کلسترول نهفته است.
                    
منبع تجمع سموم و مواد زائد
               
از جمله دغدغه های دیگر مصرف جگر این نکته است که این ماده غذایی علاوه بر آنکه محل ذخیره انواع ریزمغذی هاست، محل تجمع و دفع مواد زائد، سموم شیمیایی، هورمونی و دارویی و همچنین منبع انواع میکروب ها، ویروس ها و باکتری های بدن دام است؛ به همین دلیل احتمال دارد برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر سیاه و قلوه دام اندوخته شده و برای مصرف کننده مضر باشد؛ البته لازم به ذکر است که احتمال تجمع سموم در احشای دام های جوان تر کمتر است.

          

پروتئین جگر سیاه مانند گوشت قرمز ولی آهن آن دو تا سه برابر بیشتر از آهن گوشت گاوست. درواقع آهن آن به قدری زیاد است که مازاد آن می تواند در بافت کبد و کلیه تجمع و موجب اختلالات جدی در این دو عضو شود و به خصوص در بدن آقایان زمینه افزایش فرآیندهای مضر مانند واکنش های مخرب را فراهم کرده و به بروز بیماری های قلبی ـ عروقی منجر شود اما مصرف «متعادل» آن به خانم هایی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می برند به ویژه طی دوران عادت ماهانه توصیه می شود.
                   
لازم است بدانیم سموم، داروهای هورمونی و زواید موجود در جگر طی پخت از بین نمی رود اما انواع میکروب های بیماری زا و انگل ها در اثر حرارت نابود می شود. به همین دلیل جگر باید به خوبی پخته، سفت و بدون آب شود.
                         
جگر را سرطان زا نکنید
               
در مجموع باید گفت جگر به عنوان یکی از غذاهای سنتی ما بهتر است به میزان «بسیار محدود» در طول سال مصرف شود، به نوع پخت آن توجه شده و از کبابی کردن آن به ویژه روی زغال به شدت پرهیز شود؛ چراکه چربی بالا و آهن زیاد در صورت تماس با زغال منجر به تولید مواد سرطانزا می شود که تهدیدی جدی برای سلامت است.
                   
روش انتخاب جگر سالم
               
هنگام خرید جگر سیاه، رنگ و دانه های سفید روی آن را بررسی کنید. اگر آبسه یا کیست انگلی روی آن دیدید از اطراف آن را ببرید و دور بیندازید و از پاره شدن آن جلوگیری کنید و اگر تعداد این کیست ها زیاد بود، جگر غیرقابل مصرف است. نکته بسیار کلیدی برای جلوگیری از بیماری های ناشی از مصرف جگر تهیه آن از کشتارگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و عدم مصرف موارد مشکوک است. در عین حال بهتر است وسط جگر را با چاقو برش داده و با دو دست دو طرف جگر را به آرامی فشار دهید.
                   
اگر جگر آلوده به انگل باشد به این طریق از جگر خارج می شود. انگل یا کرم زبانی شکل موجود در برخی جگرهایی که حرارت لازم را ندیده اید می تواند در ناحیه حلق انسان مستقر شده یا به چشم رفته و موجب اختلالات بینایی شود که این عوارض در بسیاری از موارد غیر قابل برگشت خواهد بود.

   
منبع: مجله زندگی ایده آل

 

, روش انتخاب جگر سالم, دل و جگر و قلوه بخوریم یا نه, سلامت, جگر مفید یا مضر, رفع کم خونی, جگر, فواید جگر, مضرات جگر
آدرس کوتاه شده مطلب
http://kafshdoozaki.ir/?p=11494

مطالب مشابه

بیوگرافی نویسنده

حسين

سلام حسین هستم 26 سالمه از دورود لرستان اميدوارم از سایت کفشدوزکـ خوشتون اومده باشه :)

مشاهده تمامی 1917 پست

تبلیغات

ارسال دیدگاه

:x :| :-* :P :(( :( :)) @};- :D more »

کد امنیتی را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.